De Vereniging

Oprichting

HBS ‘de Lauwerkrans’ werd opgericht in het jaar 1917 in Café Palmen aan de Antoniusstraat te Ell.

Enkele jaren later, in 1919, sloot de vereniging zich aan bij de Limburgse schuttersbond ‘Gezellig Samenzijn’. Dit lidmaatschap duurde 70 jaar, waarna in 1989 de overstap werd gemaakt naar de Nederlandse Handboogbond.

Innovaties

De Lauwerkrans is altijd een innovatieve vereniging geweest. Al in 1968 realiseerde de leden van de vereniging de eerste rijdende 25 meter baan.

Leden hoefde hierdoor niet meer door de winterkou hun pijlen lopend te halen. Dit kan nu volledig geautomatiseerd.

Eén van de initiatiefnemers, ontwerper, materiaal verzamelaar en hoofduitvoerder van deze baan was J. Heijkers (Sjeng van Brünister)

Nationale Concoursen

Ter ere van het 60-jarig bestaan van de vereniging werd er in 1977 een Nationaal Concours georganiseerd. Dit vond plaats plaats in de weilanden waar zich nu Steenenbampt bevindt.

Eerdere Nationale Concoursen in Ell vonden plaats in 1927 (10-jaar), 1957 (40-jaar) en 1967 (50-jaar).

Ook sportief werden er successen behaald. Zo werd het eerste zestal, bestaande uit René Gerris, Jacq. Cuypers, René Custers, Piet Heijkers, Theo Koolen en Lamber Heijkers in 1969 Korpskampioen.

Grand Prix des Pays-Bas

In 1986 startte Giel van Roy met het organiseren van de ‘Grand Prix des Pays-Bas’ op de terreinen van het oude Bisschoppelijk College te Weert.

Geholpen door enkele fanatieke leden van ‘de Lauwerkrans’ (Martien Heijkers, Jan Custers, Harry van de Vondervoort en Geraldo Hermans), groeide dit toernooi snel uit tot een succesvolle FITA-wedstrijd op de Nederlandse wedstrijdkalender.

In 1991 nam ‘de Lauwerkrans’ de volledige organisatie over van Giel en werd de wedstrijd nog zo’n 20 jaar succesvol voortgezet. Na 25 edities kwam er, mede door teruglopende deelnemersaantallen, een einde aan de ‘Grand Prix des Pays-Bas’.

Inzameling oud-papier

Sinds jaar-en-dag haalt ‘de Lauwerkrans’ binnen de kern van Ell en daarbuiten het oud-papier op. Inmiddels is er, sinds 1981, al bijna 3,25 miljoen kg papier verzameld. In de laatste jaren komt dat op jaarbasis neer op ongeveer 70 kg per inwoner van Ell.

Internationale successen

Ook internationaal wisten leden van ‘de Lauwerkrans’ zich in de kijker te schieten. Hieronder een overzicht van enkele van deze successen.

Pieter Custers

Titels:
2008 – Brons (Team – EK Outdoor)
2004 – Goud (Team – EK Outdoor)
2004 – Brons (Ind. – EK Outdoor)
2002 – Zilver (Team – EK Outdoor)

16x Nederlands Kampioen Jeugd
5x Nederlands Kampioen Senioren

1x Europees Record
1x Wereld Record

Emiel Custers

Titels: